STER-methode

Op de Meester Kremerschool gebruiken we de STER-methode om een compleet beeld van elk kind te vormen. Deze methode stelt ons in staat om de echte onderwijsbehoeften van de leerlingen te identificeren en hierop in te spelen.

Waarom de STER-methode?

Deze benadering gaat verder dan de traditionele focus op academische prestaties. Wanneer een leerling bijvoorbeeld moeite heeft met een rekentoets, betekent dit niet per se dat we alleen meer sommen moeten oefenen. Er kan iets in de leer- of leefomgeving zijn dat invloed heeft op de leerprestaties. De STER-methode helpt ons de onderliggende oorzaken te begrijpen en effectief aan te pakken.

De Vijf Deelgebieden van de STER-methode

  1. Positief Leefklimaat / Welbevinden: Een positief leefklimaat creëren is essentieel voor zowel cognitieve als pedagogische ontwikkeling. Het zorgt ervoor dat kinderen zich veilig en ondersteund voelen.
     

  2. Positief Leerklimaat / Betrokkenheid: In een positief leerklimaat kan de ontwikkelingsmotor van de leerlingen op volle toeren draaien. Dit stimuleert betrokkenheid en enthousiasme voor het leren.
     

  3. Zelfstandig en Verantwoordelijk Gedrag: We coachen leerlingen om zelfstandig en verantwoordelijk om te gaan met materiaal, taken, en hun eigen gedrag. Dit omvat nauwkeurigheid in hun werk, reflectie op eigen gedrag en het opvolgen van regels en aanwijzingen.
     

  4. Sociaal Vaardig Gedrag: Het is belangrijk dat leerlingen zowel ruimtegevend als ruimtenemend gedrag leren tonen. We observeren en trainen hen in gedrag dat zowel zorg voor zichzelf als voor anderen omvat.
     

  5. Leeropbrengsten die recht doen aan het potentieel: We streven ernaar dat de leeropbrengsten recht doen aan het potentieel van elk kind. Voor elk deelgebied gebruiken we een hulpkaart om ons beeld van de leerprestaties te vormen.

"Ik kijk ernaar uit als we weer op de X-Wall mogen"

Deniz
groep 4

Toekomstige ontwikkelingen

Deze manier van werken wordt continu verder ontwikkeld en verfijnd. We zijn toegewijd om deze aanpak te optimaliseren, zodat we elk kind de ondersteuning kunnen bieden die het verdient.

Door middel van de STER-methode zetten we een belangrijke stap naar een onderwijs dat elk kind ziet en waardeert in zijn of haar unieke capaciteiten en behoeften.