Pagina instellingen

Tekstgrootte

Inloggen Social Schools
  • Home
  • Onze school
    • Missie en Visie
    • Onderwijs
    • Onderwijsvernieuwingen
    • Team
    • Team in beeld
    • Gebouw en faciliteiten
    • Bestuur 'Talent Primair'
    • Partners
    • Uitkomsten enquêtes
    • Leerschool (stagiaires)
    • In memoriam
  • Praktische zaken
    • Schooltijden
    • Schoolkalender
    • Vakantierooster
    • Verlof en afwezigheid
    • Nieuwsbrief
    • Opvang
    • Intern Vertrouwenspersoon (IVP)
    • Algemene Verordening Gegevensbescherming (privacy)
    • Klachtenprocedure
  • Ouders
    • Ouders in school
    • MR
    • OR
    • Ouderportalen
  • Leerlingen
    • Leerlingenraad
    • Link naar COOL-portaal kinderen
  • Downloads
    • Formulieren
    • Documenten
  • Contact
    • Kennismaken
    • Aanmelden
    • Vacatures
Talentvol
Zelfbewust
Betrokken
Ouderportalen

  • Missie en Visie
  • Onderwijs
  • Onderwijsvernieuwingen
  • Team
  • Team in beeld
  • Gebouw en faciliteiten
  • Bestuur 'Talent Primair'
  • Partners
  • Uitkomsten enquêtes
  • Leerschool (stagiaires)
  • In memoriam

Leerlingenzorg en onderwijsleerproces

De Meester Kremerschool heeft een systeem van interne begeleiding georganiseerd, waarin de coördinatie van de leerlingenzorg is ondergebracht. Dit systeem van interne begeleiding is vastgelegd in het zorgplan 2013-2017.

In dit zorgplan komt aan de orde wat we op de Meester Kremerschool verstaan onder leerlingenzorg en hoe we deze zorg willen bieden. Als school streven we naar een onderwijsleersituatie, waarbij de leerlingen een continu ontwikkelingsproces doorlopen op alle aspecten van de kinderlijke ontwikkeling.
Niet bij alle leerlingen verloopt dit onderwijsleerproces als vanzelf; er kunnen grote verschillen zitten in de wijze waarop leerlingen zich ontwikkelen.
De leerlingenzorg probeert systematisch en vroegtijdig leerlingen te signaleren die extra aandacht nodig hebben. Door deze leerlingen adequaat te begeleiden kunnen vaak ernstige leerachterstanden en problemen voorkomen worden. Niet alleen leerlingen met een leerachterstand, maar ook leerlingen met een grote ontwikkelingsvoorsprong, leervoorsprong of leerlingen met een eigen leerstijl worden gesignaleerd.

Om dit te bereiken is de zorg van onze school gebaseerd op de principes van afstemming, preventie en hulpverlening zoals deze beschreven staan bij de uitgangspunten van 1- zorgroute van ons samenwerkingsverband Unita. Hierin staan de stappen beschreven van 1-Zorgroute, die in de groep, in de school en in ons samenwerkingsverband Unita gezet worden in het onderwijs en de zorg aan de leerlingen. De aandacht richt zich op vier gebieden:
1. het niveau van de individuele leerling
2. het niveau van de groep
3. het niveau van de school
4. het bovenschools niveau

De aspecten van de 1-zorg route zijn in het onderwijsleerproces verwerkt.
Zorg en aandacht is terug te vinden in:

Er wordt doelgericht gewerkt
Bij het stellen van doelen maakt de leerkracht gebruik van de leerlijnen die er voor de vakgebieden lezen, taal, spelling en rekenen in school zijn. Uitgangspunt is daarbij dat alle leerlingen tenminste de kerndoelen bereiken. Daarnaast formuleren we, afhankelijk van de mogelijkheden van leerlingen, aanvullende doelen, zoals extra instructie, verlengde instructie, extra hulpmiddelen, verdieping, verrijking, etc.
Hierbij kan de lijn van de methode worden gevolgd en er kan van worden afgeweken, indien leerlingen dit nodig hebben. Een goede communicatie met ouders is daarbij belangrijk

Volgen van de ontwikkeling
Om er voor te zorgen dat de leerroute passend is, moeten we op de hoogte blijven van de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. We maken gebruik van:
Analyses van de resultaten van methode-onafhankelijke en methodegebonden toetsen
Analyses van het werk van kinderen
Gerichte observaties om zicht te krijgen op het gedrag en prestaties van het kind
Gesprekken met het kind
Informatie van de ouders

Planning van de leeractiviteiten
Op basis van de onderwijsbehoeften van de leerlingen en de gegevens die we daarover hebben verzameld wordt een plan van aanpak geformuleerd, die leerlingen als groep, subgroep of individueel nodig hebben. Deze aanpak, het groepsplan, bestrijkt een cyclus en bevat concrete en praktische aanwijzingen voor hoe de leerkracht de komende periode omgaat met de verschillende onderwijsbehoeften van de leerlingen. We bieden doelgericht onderwijs met hoge verwachtingen van de leerlingen.

Variëren van instructie en leertijd
De onderwijsbehoeften van leerlingen verschillen o.a. in de instructievorm die het best bij hen aanslaat, en de leertijd die ze nodig hebben om de stof te beheersen.
Er bestaat aandacht voor specifieke instructiebehoeften, herhaling en directe positieve feedback en uitdagende leerstof.

Efficiënte organisatie
Het kunnen variëren in instructie en leertijd vraagt om een efficiënte organisatie van het onderwijsleerproces. Het gaat hierbij om effectieve leertijd, het creëren van instructieplekken, het vooruit plannen van zorg aan leerlingen en het aanscherpen van de inrichting van de school in termen van sfeer en uitdaging.

Pedagogisch klimaat
Tot slot is het van wezenlijk belang om tegemoet te komen aan de drie basisbehoeften: de behoefte van leerlingen om geaccepteerd te worden (acceptatie), vertrouwen te hebben in eigen kunnen (zelfvertrouwen) en zelfstandig te kunnen handelen (autonomie).

Wij streven er naar leerlingen, die moeilijkheden in het leerproces ondervinden, zoveel mogelijk binnen de eigen groep hulp te bieden, hetzij met een kortdurend handelingsplan of te werken op eigen niveau. Pas wanneer dit onvoldoende inzicht geeft wordt de leerling aangemeld bij het zorgloket van het samenwerkingsverband Unita.
In een MDO (Multi Disciplinair Overleg) wordt in samenspraak met ouders, leerkracht intern begeleider en trajectbegeleider een zorgtraject uitgezet voor de leerling.

De Meester Kremerschool heeft een systeem van interne begeleiding georganiseerd, waarin de coördinatie van de leerlingenzorg is ondergebracht. Dit systeem van interne begeleiding is vastgelegd in het zorgplan 2013-2017.

In dit zorgplan komt aan de orde wat we op de Meester Kremerschool verstaan onder leerlingenzorg en hoe we deze zorg willen bieden. Als school streven we naar een onderwijsleersituatie, waarbij de leerlingen een continu ontwikkelingsproces doorlopen op alle aspecten van de kinderlijke ontwikkeling.

Niet bij alle leerlingen verloopt dit onderwijsleerproces als vanzelf; er kunnen grote verschillen zitten in de wijze waarop leerlingen zich ontwikkelen. 

De leerlingenzorg probeert systematisch en vroegtijdig leerlingen te signaleren die extra aandacht nodig hebben. Door deze leerlingen adequaat te begeleiden kunnen vaak ernstige leerachterstanden en problemen voorkomen worden. Niet alleen leerlingen met een leerachterstand, maar ook leerlingen met een grote ontwikkelingsvoorsprong, leervoorsprong of leerlingen met een eigen leerstijl  worden gesignaleerd.

Om dit te bereiken is de zorg van onze school gebaseerd op de principes van afstemming, preventie en hulpverlening zoals deze beschreven staan bij de uitgangspunten van 1- zorgroute van ons samenwerkingsverband Unita. Hierin staan de stappen beschreven van

1-Zorgroute, die in de groep, in de school en in ons samenwerkingsverband Unita gezet worden in het onderwijs en de zorg aan de leerlingen. De aandacht richt zich op vier gebieden:

1. het niveau van de individuele leerling

2. het niveau van de groep

3. het niveau van de school

4. het bovenschools niveau

De aspecten van de 1-zorg route zijn in het onderwijsleerproces verwerkt.

Zorg en aandacht is terug te vinden in:

  1. Er wordt doelgericht gewerkt

Bij het stellen van doelen maakt de leerkracht gebruik van de leerlijnen die er voor de vakgebieden lezen, taal, spelling en rekenen in school zijn. Uitgangspunt is daarbij dat alle leerlingen tenminste de kerndoelen bereiken.

Daarnaast formuleren we, afhankelijk van de mogelijkheden van leerlingen, aanvullende doelen, zoals extra instructie, verlengde instructie, extra hulpmiddelen, verdieping, verrijking, etc.

Hierbij kan de lijn van de methode worden gevolgd en er kan van worden afgeweken, indien leerlingen dit nodig hebben. Een goede communicatie met ouders is daarbij belangrijk

  1. Volgen van de ontwikkeling

Om er voor te zorgen dat de leerroute passend is, moeten we op de hoogte blijven van de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. We maken gebruik van:

    1. Analyses van de resultaten van methode-onafhankelijke en methodegebonden toetsen

    2. Analyses van het werk van kinderen

    3. Gerichte observaties om zicht te krijgen op het gedrag en prestaties van het kind

    4. Gesprekken met het kind

    5. Informatie van de ouders

  1. Planning van de leeractiviteiten

Op basis van de onderwijsbehoeften van de leerlingen en de gegevens die we daarover hebben verzameld wordt een plan van aanpak geformuleerd, die leerlingen als groep, subgroep of individueel nodig hebben. Deze aanpak, het groepsplan, bestrijkt een cyclus en bevat concrete en praktische aanwijzingen voor hoe de leerkracht de komende periode omgaat met de verschillende onderwijsbehoeften van de leerlingen. We bieden doelgericht onderwijs met hoge verwachtingen van de leerlingen.

  1. Variëren van instructie en leertijd

De onderwijsbehoeften van leerlingen verschillen o.a. in de instructievorm die het best bij hen aanslaat, en de leertijd die ze nodig hebben om de stof te beheersen.

Er bestaat aandacht voor specifieke instructiebehoeften, herhaling en directe positieve feedback en uitdagende leerstof.

  1. Efficiënte organisatie

Het kunnen variëren in instructie en leertijd vraagt om een efficiënte organisatie van het onderwijsleerproces. Het gaat hierbij om effectieve leertijd, het creëren van instructieplekken, het vooruit plannen van zorg aan leerlingen en het aanscherpen van de inrichting van de school in termen van sfeer en uitdaging.


  1. Pedagogisch klimaat

  2. Tot slot is het van wezenlijk belang om tegemoet te komen aan de drie basisbehoeften:  de behoefte van leerlingen om geaccepteerd te worden (acceptatie), vertrouwen te hebben in eigen kunnen (zelfvertrouwen) en zelfstandig te kunnen handelen (autonomie).

Wij streven er naar leerlingen, die moeilijkheden in het leerproces ondervinden, zoveel mogelijk binnen de eigen groep hulp te bieden, hetzij met een kortdurend handelingsplan of te werken op eigen niveau. Pas wanneer dit onvoldoende inzicht geeft wordt de leerling aangemeld bij het zorgloket van het samenwerkingsverband Unita.

In een MDO (Multi Disciplinair Overleg) wordt in samenspraak met ouders, leerkracht intern begeleider en trajectbegeleider een zorgtraject uitgezet voor de leerling.


Snel naar

Uw kind aanmelden

De schoolgids

Social Schools

Contact opnemen

Onze school Missie en Visie Onderwijs Onderwijsvernieuwingen Team Team in beeld Gebouw en faciliteiten Bestuur 'Talent Primair' Partners Uitkomsten enquêtes Leerschool (stagiaires) In memoriam
Praktische zaken Schooltijden Schoolkalender Vakantierooster Verlof en afwezigheid Nieuwsbrief Opvang Intern Vertrouwenspersoon (IVP) Algemene Verordening Gegevensbescherming (privacy) Klachtenprocedure
Ouders Ouders in school MR OR Ouderportalen
Leerlingen Leerlingenraad Link naar COOL-portaal kinderen
Downloads Formulieren Documenten
Contact Kennismaken Aanmelden Vacatures
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools